Öt éve láttuk először az American Horror Story új évadát

ro4.png

Nincs új a nap alatt, szokás mondani, ha már Beyoncé stylistja is szerb kolléganőket utánoz vagy a hollywoodi stúdiók már a sokadik filmmel próbálják tejeltetni ugyanazt a szuperhőst. Az újdonság varázsa rég elhagyta az American Horror Story-t is, ami annak idején valami nagy és új ígéretével játszadozott, ma meg egy önmagát ismétlő, eredetiséget nélkülöző, nagyot szólni akaró, de porba fingó valami, s újra a "kísértetház egy kísérteties vidéken" témához nyúl vissza egy párral, akik új életet akarnak kezdeni. Murder House 2.0.

Az American Horror Story: Roanoke témáját és alcímét egészen a premierig titkolták, ami egy nyilvánvaló marketingfogás volt. Persze, érthető, hiszen a Lady Gaga nevével fémjelzett ötödik évad alatt 3 millió nézőt sikerült veszíteni, így kellett valami, amivel újra felkelthetik az érdeklődést. Az első epizódot látva viszont nem értem, hogy miért pont a Roanoke-kolónia eltűnésével próbálták ezt meg, ami egyelőre nem tűnik egy jól kiaknázható, rugalmas témának, sőt, egyenesen elcsépelt és unalmas. Az 1590-es években eltűnt egy telepes kolónia Észak-Karolinából és most ők ijesztgetik a területükre költözött szerelmeseket.

Az évad gyakorlatilag egy többrészes dokumentumfilm, amiben Shelby-t (Lily Rabe) és Mattet (André Holland), illetve hozzátartozóikat interjúvolják, miközben színészekkel (Sarah Paulson, Cuba Gooding Jr., Angela Bassett) újrajátsszák a történteket az elmondottak alapján, ahogyan a hasonló dokusorozatokban szokták. Ez máris elveszi az élét az egésznek, mert látjuk, hogy a főszereplők jól vannak, azok a véres bárddal közlekedő szellemek és csúnyán néző hillbillyk nem jelentenek veszélyt rájuk, csupán megjáratják velük a földi poklot, nagy ügy. Shelby egyébként is azt mondja, hogy élete legrosszabb napja az volt, amikor leütötték a pasiját és elvesztette a babáját, tehát sok félnivalónk már nekünk sincs, bármi is fog történni abban az isten háta mögötti házban, a nehezén már túl vannak. Ha csak később meg nem lepnek minket az írók és nem az lesz, hogy ez a dokufilm már évekkel ezelőtt készült és most felkutatnák Shelby-éket, hogy mi történt velük azóta, de nyomuk sincs sehol, vagy hogy az évad felénél befejezik a dokut és a jelenben követik Shelby-ék tragédiájának folytatását, akkor nem látom, mit lehetne igazán élvezni az egész koncepción. Mindenesetre Cuba Gooding Jr. megfáradt játékát semmiképpen, amit egyenesen az American Crime Story-ból hozott tovább. Kathy Bates és Wes Bentley is feltűnik néhány másodperc erejéig: mindkettejük ugyanolyan gúnyát visel, mint korábbi évadokban, a jelmezekből pedig feltételezem, hogy nem csak mezei szellemekről lesz szó, hanem boszorkányságot is csempésznek a dologba, csupa eredeti ötlet. Annyi jó promót összetettek az évadhoz, amik fantáziadús sztorikkal kecsegtettek, erre pont egy olyat sikerült kiválasztani, amit már láttunk. Mi baj lett volna egy nukleáris támadással vagy Slendermannel? Vagy esetleg egy korrekt ufósztorival? (Na nem úgy, mint az Asylum-ban.)