A Dal 10 legemlékezetesebb produkciója

Szombaton negyedik alkalommal indítja útjára az MTVA a magyar Eurovíziós dalválogató műsorfolyamot, melynek végén, azaz február 28-án eldől, ki képviselje hazánkat Bécsben, a hatvanadik Eurovíziós Dalfesztiválon. A jeles esemény alkalmából most összegyűjtöttem azt a tíz előadást az elmúlt évek terméséből, melyek a legjobban megdolgoztatták hasizmunkat, a legprecízebben kerülték el a jó ízlést vagy éppen a legélvezhetőbb szórakozást nyújtották. Ki ezért, ki azért lett toplistás.

10. Tóth Gabi - "Nem kell végszó" (2012)

Az ugyan mindig is rejtély marad, hogy a lengén elegáns piros textilbe bugyolált, akkor még rövid szőke hajjal tetszelgő Tóth Gabi miért kapott latexbe és bőrbe öltöztetett domina és dominátor vokalistákat, de az alapötlet jó volt. Egy táncos a ruha alatt ölelgette, majd árnyéktáncot is járt, Gabi pedig a tőle megszokott energiával igyekezett felrobbantani a színpadot. Ahogyan egy barátom szokta mondani, minden énekesnek csak egyetlen "Bad Romance" (Lady Gaga slágere) van az életében, s szerintem Gabinál ez az "Elég volt" című dal volt az, mindenesetre ez biztosan nem.

9. Király Linda - "Everything" (2014)

Férfiasan bevallom, hogy tavaly ez volt a kedvenc dalom, s simán kiküldtem volna Lindát vele, ha nem akarja már megint ezt a kényszeresen Amerikából importált hip hop-stílust nyomatni, amit állandóan nyomat. Két dolgot kellett volna észrevenni: az egyik, hogy a táncos fiú stroke-ot kapott a robogón, a másik pedig, hogy Lindának saját identitással kellett volna indulni, merthogy ezúttal takarítónőként/nyomortelepi mosóasszonyként lépett fel a színpadra.

8. Group'n'Swing - "Retikül" (2014)

Na de nemcsak osztani fogom én hazánk hőseit. Itt van mindjárt a Group'n'Swing, akik annak ellenére kedveltették meg a szving műfaját legalább három percre, hogy azt a fél világ rühelli. Daluk energikus és friss volt, melyet egy szorgalmasan összerakott koreográfiával párosítottak. Mindig történt valami a színpadon, a srácok pedig - ha szabad ezzel a kifejezéssel élnem - tök cukin sertepertéltek az énekesnő körül. A produkció végén ugyan becsúszott egy kis baki, de akkor is ez a valaha látott egyik legprecízebb előadás A Dal történelmében.

7. Compact Disco - "Sound Of Our Hearts" (2012)

Ki ne emlékezne az első Dal-nyertesekre? A Compact Disco célirányosan az Eurovízióra írta a "Sound of Our Hearts"-ot, amit még én is Bakuba szavaztam. Noha a színpadképpel csak az Eurovízión robbantottak nagyot, maga a dal már itt Magyarországon is nagyot szólt. Igaz, megosztotta a közönséget.

6. Bogi - "We All" (2014)

Kállay-Saunders András mellett Bogi volt a tavalyi év közönség-kedvence. Bár próbálkozott már 2013-ban is, csak most tudott révbe érni, hiszen megtalálta önmagát egy eléggé fülbemászó dalban. Miközben az elektromosság pajzánkodott a frizurájával, Bogi mezítláb hozta el a nyár könnyed slágerét egy urbánus hippi-stílust követve. Az előadás valósággal sugározta a pozitív energiát, még a legnagyobb kritikusok is szivárványt hányhattak a tévé előtt.

5. Dancs Annamari - "Feel" (2012)

Na de ideje kicsit visszaereszkedni a trash-be! Megidézem Dancs Annamarit. Valószínűleg ő az egyetlen a Tejútrendszerben, aki hisz benne, hogy neki komoly popkarrierje van, ez pedig meglátszott 2012-es ámokfutásán is. Hát nem is tudom. A 2013-as román horrorhoz tudnám hasonlítani. A nagyváradi piacról olcsón beszerzett ruhák, a lehidrogénezett gyíkfejű táncosfiúk, a rengeteg hamis hang, a féktelen, ám alaptalan önbizalom, ami másodpercenként keltett bennem szívlapát-effektust, egyetlen szívességet sem tettek Annamarinak. Olyan sebesen bőgött le ezzel a balkáni szubrettdiszkóval, hogy azt még a British Airways futóáramlatba került gépei is megirigyelnék. Egyszerűen csak rossz volt. Nagyon.

4. Sophistic - "Yeah! Ok!" (2012)

A Sophistic produkciója három az egyben: hangosítási, koreográfiai és divatipari mestermunka. Na jó, dalszövegírói is. Ekkora szórakoztatóipari profizmust ugyanis még az X-Faktor legszebb korszakában sem tudott felmutatni. Világszínvonal. Főleg a raszta lemezlovas, aki fájó irrelevanciával pofázott bele az amúgy is vérszegény énekbe. De oké.

3. The Király's - "Untried" (2012)

Nem tudom, hogy volt-e szava Lindának, mit hova és hogyan, de ha volt egy cseppnyi jó ízlése is, akkor a tükörbe pillantva bizony el kellett küldenie a francba a fodrászt, a sminkest és a stylistot. Addams-nagyi meets Julia Timosenko doing crack. A rózsaszínről, a szerelemkártyákba öltöztetett és katonásan menetelő vokalistákról már nem is beszélve. Jaj.

2. ByeAlex - "Kedvesem" (2013)

ByeAlex 2013 óta a valaha Eurovízióra küldött legmegosztóbb magyarnak számít, viszont tényleg erős imiddzsel sikerült megnyernie A Dal-t. Az utóbbi években nagyot ment a hipszter-stílus, amit sikeresen meg is lovagolt. Sem A Dal-ban, sem pedig az Eurovízión nem láthattunk még efféle énekest. A később Malmőben is meghatározó szerepet játszó mumusokból és rajzolt lényekből álló háttérvizuálnál pedig elképzelni sem tudtam volna jobbat.

1. Kállay-Saunders András - "Running" (2014)

ByeAlex-hez hasonlóan Kállay-Saunders András is jól behatárolt karakterként szerepelt A Dal-ban. A vörös-fekete fények között egy kislány zongorázott, akit ver az apja, s csak a plüssmacija, na meg András barátságára számíthat. Volt zongora, tánc és energia, Kállay-Saunders pedig megérdemelten lett a második legjobb magyar az Eurovízión.