A Star Academy minden idők legnagyobb magyar kertévés bukása?

50 ezres nézettség a kereskedelmi célcsoportban, 4-6 százalékos közönségarány a teljes lakosságban és a félmillió nézőért is keservesen kapálózó élő showműsorok - ezeket tudta az első és utolsó magyar Star Academy évad, amit már el is kezdett leépíteni a TV2. Múlt héten este tízre menekítették a napi összefoglalókat, ami a nézettségen egyáltalán nem segített, így hétfőtől már nem is lesznek hétköznapi adások, helyette heti egyszer, a szombati műsorban foglalják majd össze a hét történéseit. Én persze egy reality bukásától sem bontok pezsgőt és vigadok, mint a sok mélyerkölcsös, Teréz anya tanításain felnőtt kommenthuszár, de mégis kíváncsi voltam, hogy vajon tényleg ez a legnagyobb vagy csak a legfeltűnőbb kertévés bukás főműsoridőben itthon. Utánajártam.

Mivel a 2000-es évekbe készülünk visszamerengeni, a szám szerinti nézettség helyett inkább a közönségarányt vettem figyelembe, mert nyilván nem hozna már 2 millió nézőt egy reality, mint a Big Brother első évada vagy egy vetélkedő, mint a Legyen Ön Is Milliomos, viszont egy 30-40%-os közönségarány még mindig ugyanakkora siker, mint annak idején. A Star Academy nézettségére viszont még a TV2 és az RTL Klub eddig megbukott főműsoridős próbálkozásai is súlyos százalékokat vernek rá.

  • A Párbaj Vágó Istvánnal 2009-ben a TV2-n csak egy évadot élt meg, de a leggyengébb adás is képes volt összekotorni egy 18%-os közönségarányt, a műsor összességében pedig 21%-ot tudott.
  • Ugyancsak 2009-ben a TV2-n a Celebműszak a Barátok közt ellen 15%-kal bukott, ami ma a Star Academy szombati adásának nézettsége a teljes lakosság körében.
  • 2008-ban a műsorvezető nélküli Cápák című TV2-s kvízjátékot már az indulás előtt temette mindenki, s akkor a 20%-os közönségarány nem is volt elég a második évadra.
  • Az XXL esti talkshow-t egyetlen adás után kaszálták el, ami teljes lakosságban 460 ezer nézővel 15,5%-ra volt képes. Valamivel jobban teljesített a hasonló koncepciót követő Buzera Kelemen Annával és Torgyán Józseffel, de az is csak egy évadot élt meg.
  • Habár Jakupcsek Gabriella már felejtené, Az igazság ára című 2008-as vetélkedőjére annak ellenére emlékszik mindenki, hogy egyébként oltári nagy bukás volt. A teljes lakosságban 700 ezer nézővel futott a TV2-n, ami 24%-os közönségarányt jelentett.
  • Az RTL Klub Kalandra fal!-ja sokkal népszerűbb volt a fiatalok körében, ahol 38%-kal ment a teljes lakosság 30%-ával szemben, viszont egy évadnál több nem volt benne.
  • A Fogd a pénzt és fuss!-t Joshi Bharat nyomta le, Peller Mariann vetélkedője 17,5%-ot gyűjtött össze a teljes lakosságban, a kereskedelmi célcsoportban pedig 18%-ot, így megbukott.
  • Az RTL Klub két Survivor-évadja között több százezres törés keletkezett, a második etapot már csak a tévézők 25,7%-a követte a lejtőn. (Azóta is várom, hogy a Viasat3 megcsinálja a házhoz tartozó Expedition Robinson-t.)
  • Az RTL Klub 2013-ban tovább lovagolt volna Sebestyén Balázs és Vadon Jani kémiáján a Vundersőn és Zuperszexi-ben, de átlagban 19% körül teljesített, egy évad után levették a képernyőről.
  • Ha van műsor, amire a TV2 a Star Academy előtt rohadtul nem lehetett büszke, az A kocka volt Ördög Nórával, ami ritka rosszul teljesített, de a teljes lakosság körében még így is le tudott ültetni 10%-nyi nézőt a képernyő elé.
  • Tavaly az X-Faktor-t váltó Hungary's Got Talent célcsoportban 27%-kal került mélypontra és még így is megbukott (bár ott már a versenyzők és a zsűri castingja miatt is eleve bukásra volt ítélve a műsor).
  • És elérkeztünk a Big Brother-höz. Az első évados siker után a második évad bukása volt eddig talán a legfeltűnőbb reality-kudarc Magyarországon: a februári beköltöző show 42%-áról áprilisra 19%-ra csappant a közönségarány a teljes lakosságban, a TV2 át is menekítette késő estére a napi összefoglalókat, ahogyan a Star Academy-vel is tette. Viszont most a Star Academy-t kvázi leveszik a képernyőről, ami még a Big Brother 2-vel sem történhetett meg a gyatra nézettség ellenére.

Ma már sikerprodukcióról beszélünk akkor is, ha egy műsor egy néhány százalékos átlagnézettségű kábeltévé közönségarányát 8%-ra nyomja fel, ezért is brutális bukás a Star Academy, ami egy nagy kertévén tud annyit, ami egy szűkebben elérhető kábeltévén is csak átlagosnak mondható. Tekintve, hogy a TV2 több mint egymilliárd forintos költségvetéssel dolgozott és rátette a teljes őszi szezont a műsorra, hogy aztán csak szombaton tudja átlépni a 10%-os nézettségi határt, de akkor is alig, nagyon úgy tűnik, hogy ez minden idők legnagyobb magyar kertévés bukása főműsoridőben. Kár érte, de érthető.

(Nézettség forrás: Index archívum, 24.hu archívum, Origo archívum, nezettseg.blog.hu)