Megállás nélkül romlik az X-Faktor nézettsége

Infografika - X-Faktor nézettsége2.png

Mivel a közelmúltban a legtöbb médiablog rámutatott az X-Faktor nézettségének csökkenésére, így én is elkezdtem visszanézni az adatokat. A fenti infografikán a negyedik és az ötödik évad teljes lakosságban mért nézettségi adatait hasonlítottam egymáshoz. Nagyon jól látszik, hogy a negyedik évad sokkal népszerűbb volt. Két olyan adás is van, amit ilyenkor egy éve kb. egymillióval többen követtek, s a legkisebb nézettségi különbséget mutató epizódok között is minimum kétszázezres törés van.

A negyedik évad (ha átlagoljuk a szombati döntők és vasárnapi eredményhirdetések adatait) tizenkilencből mindössze nyolc alkalommal tudta növelni nézettségét az előző héten mért adataihoz képest, viszont hat héten át határozottan csökkenő tendenciát mutatott. Ezt egy időre valamelyest sikerült megállítani, viszont azután újra kezdtek elpártolni a nézők, a fináléra pedig már nem nőtt jelentősen a nézettség. A magyar műsorokra általában jellemző, hogy a záróepizódok gyűjtik be a legtöbb nézőt, viszont az X-Faktor esetében ez már tavaly sem volt így: a premier és a finálé között közel kétszázezres lemaradásról beszélünk úgy, hogy az első hét adást rendre több, mint kétmillióan látták. Mindezek ellenére az RTL Klub nyugodtan elindíthatta az ötödik szériát, hiszen a share-t tekintve a műsor simán vitte az évet.

Ha a share-t nézzük, akkor az ötödik évad sem teljesít rosszul (célcsoportban pedig rendre több százalékot hoz), viszont a teljes lakosságban mért adatok már kevésbé adják vissza az egykor folyamatosan kétmillió felett tomboló zászlóshajó erejét. A széria 1,714 millió nézővel nyitott, ami máris messze elmaradt az előző évad premierjének adataitól. A csatorna viszont jogosan bízhatott a javulásban, hiszen a harmadik casting-adásig növelni tudta nézettségét, egészen kétmillióig.

Aztán ez sohasem fordult elő újra.

Egy mentorházi, azaz a nyolcadik epizóddal pedig évadminimumot értek el: 1,171 millió ember ült le a képernyők elé mindössze 25%-os share-t generálva. Ha mindez nem lenne eléggé meglepő, akkor mondok még egyet: az ok a TV2 Sztárban sztár-ja volt. Két vasárnapon keresztül mentek egymás ellen, s az RTL Klub mindkét alkalommal veszített nézőiből. A Sztárban sztár különösen jó nézői és szakmai kritikákat kapott, népszerűsége pedig hétről-hétre nőtt, így a TV2 sokéves próbálkozás után fogást talált riválisán.

Az X-Faktor már két hete csökkenésben van, legutóbbi szombati döntője csak 1,252 millió nézőt vonzott, ami kb. százezerrel több a vasárnapi Rising Star nézettségénél. Azonban a százalékok a Sztárban sztár-t keresztező epizódokon kívül most sem mentek 30% alá, így a tehetségkutató még mindig a három legnézettebb műsorok egyike.

Az X-Faktor egyébként már egy jó ideje nem éri el a másfél milliós nézettséget sem, s csak a hardcore rajongóknak köszönheti, hogy nem ment egymillió alá a második mentorházi epizód alatt. Mivel azóta jelentősebben nem tudta növelni nézőinek számát, a kérdés valamelyest jogos: meg lehet-e óvni attól, hogy egymillió alá süllyedjen?