Kedvenc sorozatom: Six Feet Under - A tévés világörökség
Eddig háromszor láttam a Six Feet Under-t (magyar címén Sírhant művek). Először még kamasz éveim elején, a 2000-es évek közepén a Viasat3-on, majd kb. 17-18 éves koromban leszedtem a netről és újra nekiestem, most pedig 23 évesen daráltam újra. Elképesztő, mennyit változik az ember néhány év alatt és mennyire más hatást ér el nála ugyanaz a dolog. Persze, egy kamasz mégis hogyan tudna lemerülni azokba az érzelmi és értelmi mélységekbe, amikhez a Six Feet Under nemhogy mászókötélt ad és készségesen lesegít, hanem még lök is egyet az emberen?
A történet a Fisher-családról, azaz a modernkori Addams Family-ről szól, akik egy temetkezési vállalkozást futtatnak. Világukat a leglehetetlenebb és legváratlanabb események ragadják meg és fordítják ki úgy, hogy életüket folyamatosan ennek a világnak a perifériáján élik, kétségbeesetten törekedve arra, hogy egyszer majd minden visszakerüljön a normális kerékvágásba. Hát nem fog. Semmi sem lesz már úgy, ahogy szerintük lennie kellene, legalábbis mindig, minden jel erre mutat.
A megalkuvó, másokat előtérbe helyező Nate még harmincas éveiben is kétségbeesetten keresi önmagát s életének értelmét. Testvérétől, az önmagával békülni képtelen Davidtől az számít szokatlannak, ha úgy viselkedik, mint egy ember: kimutatja az érzelmeit, s nem tartja magát folyamatos önkontroll alatt, míg a belső feszültség ki nem égeti saját, s környezete agyát. Húguk, a lázadó Claire állandóan menekül a családtól, s őszinte művész akar lenni egy romlott és hazug világban. A család mátriárkája, Ruth egy rendkívül erős asszony, aki elmondása szerint sohasem tudhatta magáénak, amit igazán akart. Önelégedetlenségéből adódóan pedig szüntelenül keresi azt, aki mellett boldog lehet, mindeközben szociális gyengesége számos kellemetlen helyzetbe sodorja.
További főszereplők még a pszichiáterszülei által ronggyá analizált s a világ ellen nevelt Brenda, aki Nate on és off barátnője; Federico, a temetkezési vállalkozás alkalmazottja; illetve Keith, aki ugyan David párja, mégis szöges ellentéte, így nem kevés egymás között viharzó ellenszelet kell kivédeniük.
A sorozat sorban hozza ki tányéron a legkülönbözőbb témákat, s minden egyes részletét rádolgozza szívünkre, agyunkra és idegrendszerünkre. Megmutatja, mennyire lehet sebzett egy házasság, mennyire nem tudhatunk mindent családtagjainkról, s mennyire gyűlölhetjük magunkat. Megérezzük, hogy milyen az, amikor nem ismerünk valakit, de már késő megismerni, s hogy milyen gyorsan veheti a legabszurdabb irányokat az életünk. A szexualitás és szexuális orientációk, a világpolitika, a kapitalizmus (és a benne embernek maradni tudás), a vallás, a felsőoktatás, a drogok, a mentális betegségek, sőt, még a testvérszerelem is olyan precízen és életszagúan bemutatott témák, illetve ügyek, melyeket csak a Six Feet Under tud így képernyőre vinni. A tabu a valóság, a valósággal pedig tökéletesen kimért szögben vernek minket pofán.
És akkor még nem is beszéltünk a legeslegfőbb motívumról, mely minden eseményt összeköt: a halál. Ez egy központi elem, gyakorlatilag minden történés elsődlegesen ennek szempontjából közelíthető meg a sorozatban. Az epizódok egy-egy halálesettel nyitnak. A szerettek (vagy éppen ellenségek) ezután elmennek intézni a temetést a Fisher & Sons temetkezési vállalkozáshoz, azaz a Fisher-családhoz. Innentől kezdve minden elhelyeződik egy bizonyos perspektívába, sajátos szemszögből tekinthetjük a történéseket, az epizódok újra értelmezni vagy éppen megértetni az életről alkotott képet: ki szerint mit értékelj, s kinek mit jelent, ha jelent valamit egyáltalán.
Számomra a Six Feet Under nemcsak a dráma műfajában számít a legautentikusabb sorozatnak, hanem en bloc a sorozatok világában, záróepizódja pedig a tévétörténelem egyik legszebb egy órája.
A képre kattintva első évados kedvcsináló galéria nyílik!